Zmiany morfologiczne w erytrocytach w hipertriglicerydemii

39-letnia kobieta z cukrzycą ciążową została przyjęta z bólem w nadbrzuszu wywołanym ostrym zapaleniem trzustki. Ultrasonografia nie wykazała kamieni żółciowych ani poszerzenia dróg żółciowych. Nie miała ona historii hiperlipidemii, ale liczne próbki krwi były rażąco lipemiczne, a poziomy triglicerydów w surowicy były znacznie zwiększone o ponad 4425 mg na decylitr (50,0 mmol na litr) w porównaniu z wartością normalną mniejszą niż 200 mg na decylitr ( 2,3 mmol na litr). Zabarwienie Wrighta rozmazem krwi obwodowej wykazało liczne małe kropelki lipidowe pokrywające i otaczające obwód krwinek czerwonych (Panel A). Barwienie oleistą czerwienią O, powszechnie stosowaną do zademonstrowania lipidu w skrawkach tkanek, przeprowadzono na krwi obwodowej i uwidoczniono triglicerydy otaczające czerwone krwinki pod mikroskopem świetlnym (panel B) i pod fluorescencją (panel C). Pacjentów poddano leczeniu z powodu ciężkiej hipertriglicerydemii i zapalenia trzustki. Poziom triglicerydów zmniejszył się do 471 mg na decylitr (5,3 mmol na litr), a krew obwodowa wykazała wyraźne zmniejszenie barwienia czerwienią olejową O na mikroskopie świetlnym i pod fluorescencją. Objawy zapalenia trzustki ustąpiły podczas leczenia, a pacjent został wypisany do domu. 39-letnia kobieta z cukrzycą ciążową w wywiadzie została przyjęta z bólem w nadbrzuszu wywołanym ostrym zapaleniem trzustki. Ultrasonografia nie wykazała kamieni żółciowych ani poszerzenia dróg żółciowych. Nie miała ona historii hiperlipidemii, ale liczne próbki krwi były rażąco lipemiczne, a poziomy triglicerydów w surowicy były znacznie zwiększone o ponad 4425 mg na decylitr (50,0 mmol na litr) w porównaniu z wartością normalną mniejszą niż 200 mg na decylitr ( 2,3 mmol na litr). Zabarwienie Wrighta rozmazem krwi obwodowej wykazało liczne małe kropelki lipidowe pokrywające i otaczające obwód krwinek czerwonych (Panel A). Barwieni e oleistą czerwienią O, powszechnie stosowaną do zademonstrowania lipidu w skrawkach tkanek, przeprowadzono na krwi obwodowej i uwidoczniono triglicerydy otaczające czerwone krwinki pod mikroskopem świetlnym (panel B) i pod fluorescencją (panel C). Pacjentów poddano leczeniu z powodu ciężkiej hipertriglicerydemii i zapalenia trzustki. Poziom triglicerydów zmniejszył się do 471 mg na decylitr (5,3 mmol na litr), a krew obwodowa wykazała wyraźne zmniejszenie barwienia czerwienią olejową O na mikroskopie świetlnym i pod fluorescencją. Objawy zapalenia trzustki ustąpiły podczas leczenia, a pacjent został wypisany do domu.

[więcej w: rehabilitacja dzieci, kursy fizjoterapia, namiot magazynowy ]