Zle kontrolowana cukrzyca

39-letni czarny mężczyzna przedstawił 2-tygodniową historię stopniowego pogarszania się mimowolnych ruchów lewego ramienia, które nagle wystąpiły. Jego historia medyczna składała się z nadciśnienia i źle kontrolowanej cukrzycy, które były teraz pod kontrolą. Badanie fizykalne ujawniło pląsawicę lewego ramienia i atetozę palców lewej ręki. Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego T1 (MRI) mózgu wykonano po podaniu materiału kontrastowego i ujawniono obszary wzmocnienia zarówno w zwojach czołowych i podstawnych, jak i w zwojach lewego leptomeningalu, które sugerowały proces naciekowy. Dalsze badania wykazały małe, fioletowe grudki nad brwiami. Otrzymano próbki biopsyjne grudek, a analiza histopatologiczna ujawniła skórne niezmarszczające ziarniniaki złożone z nabłonkowych histocytów , które były zgodne z sarkoidozą (hematoksylina i eozyna). Objawy neurologiczne obserwowane u tego pacjenta nie są typowe dla pacjentów z sarkoidoz ą. Hemichoreoatetoza jest rzadkim objawem neurosarkoidozy i może wynikać z zajęcia zwojów podstawy. Rozpoznania różnicowe obejmują naciekające chłoniaki, gliomatozę cerebri, nietypowe infekcje i zdarzenia niedokrwienne. Rozpoczęto leczenie glukokortykoidami i metotreksatem, a podczas 6-miesięcznej wizyty kontrolnej ustąpiła hemichoreoatoza. Powtarzający się MRI wykazał poprawę w obszarach mózgu, które wykazały obszary wzmocnienia. Pacjent kontynuuje cotygodniowe leczenie metotreksatem. Wideo
Chorea lewego ramienia i atetoza palców lewej ręki. (00:13)
39-letni czarny mężczyzna przedstawił 2-tygodniową historię stopniowego pogarszania się mimowolnych ruchów lewego ramienia, które nagle wystąpiły. Jego historia medyczna składała się z nadciśnienia i źle kontrolowanej cukrzycy, które były teraz pod kontrolą. Badanie fizykalne ujawniło pląsawicę lewego ramienia i atetozę palców lewej ręki (patrz wideo). Obrazowanie metodą re zonansu magnetycznego T1 (MRI) mózgu wykonano po podaniu materiału kontrastowego i ujawniono obszary wzmocnienia zarówno w zwojach czołowych i podstawnych, jak i w zwojach lewego leptomeningalu (panel A, strzałki), które sugerowały proces naciekowy. Dalsze badania wykazały małe, fioletowe grudki nad brwiami (panel B). Otrzymano próbki biopsyjne grudek, a analiza histopatologiczna ujawniła skórne niezmarszczające ziarniniaki złożone z nabłonkowych histocytów (panel C, strzałki), które były zgodne z sarkoidozą (hematoksylina i eozyna). Objawy neurologiczne obserwowane u tego pacjenta nie są typowe dla pacjentów z sarkoidozą. Hemichoreoatetoza jest rzadkim objawem neurosarkoidozy i może wynikać z zajęcia zwojów podstawy. Rozpoznania różnicowe obejmują naciekające chłoniaki, gliomatozę cerebri, nietypowe infekcje i zdarzenia niedokrwienne. Rozpoczęto leczenie glukokortykoidami i metotreksatem, a podczas 6-miesięcznej wizyty kontrolnej ustąpiła hemic horeoatoza. Powtarzający się MRI wykazał poprawę w obszarach mózgu, które wykazały obszary wzmocnienia. Pacjent kontynuuje cotygodniowe leczenie metotreksatem.

Ali Ataya, MD
University of Florida, Gainesville, Floryda

Eloise Harman, MD
Malcom Randall Veterans Affairs Medical Center, Gainesville, Floryda