Wysieku bywa duzo, zwlaszcza w przypadkach licznych wysiewów prosówkowatych

Wysięku bywa dużo, zwłaszcza w przypadkach licznych wysiewów prosówkowatych. Obmacywaniem często można stwierdzić leżącą powierzchownie sieć większą, naciekłą jednostajnie lub w postaci guzów, przyrosłą , do przedniej ściany brzusznej i wskutek tego nieruchomą. W stanie ogólnym chorego stwierdza się szybko postępujące chudnienie i niedokrwistość oraz charłactwo i obrzęk i dolnych kończyn, zależnie od utrudnienia krążenia w dolnej żyle głównej albo od wodnistości krwi- węzły chłonne pachwinowe i okołopępkowe często są powiększone i twarde. Ogólna ciepłota ciała przeważnie jest prawidłowa. Od czasu do czasu jednak mogą pojawiać się gorączkowe wzniesienia ciepłoty, a postać objawiająca się licznymi wysiewami prosówkowatymi przebiega zazwyczaj z gorączką trwającą czas dłuższy o torze najczęściej nieregularnym. Większe wzniesienia gorączki towarzyszą zwykle nowym wysiewom. Badaniem skóry nierzadko stwierdza się plamy ciemne (zrogowacenie ciemne ,acanthlsis nigricans), nieco wyniosłe, oraz brodawki i niebieskawe naczyniaki wielkości główki szpilki. Plamy barwnikowe są zazwyczaj usadowione symetrycznie na klarku, dłoniach, stopach, w okolicy pach, bioder i zewnętrznych narządów płciowych, a brodawki i naczyniaki — na tułowiu, niekiedy na kończynach. W dalszym przebiegu choroby mogą powstawać objawy uciskowe w postaci rozszerzenia powierzchownych żył brzusznych, zwężenia jelit, gromadzenia się płynu mleczowego w jamie otrzewnej itd. Nowotwory pierwotne otrzewnej mogą dawać przerzuty do węzłów chłonnych, błon surowiczych, wątroby i innych narządów, wywołując odpowiednie objawy. [hasła pokrewne: fala uderzeniowa przeciwwskazania, forskolina skutki uboczne, lekarz od kręgosłupa ]

Powiązane tematy z artykułem: fala uderzeniowa przeciwwskazania forskolina skutki uboczne lekarz od kręgosłupa