Wrzodziejacy paznokiec

Zdrowy, 63-letni mężczyzna z obszarów wiejskich w środkowej Tunezji miał 1-miesięczną historię wrzodziejącego paznokcia, ze zmianą u podstawy prawego kciuka. Przypadek był bezobjawowy, pacjent nie zgłaszał bólu, ale badanie fizykalne ujawniło siedem skorupowatych, owrzodzonych zmian skórnych na kończynach (w tym uszkodzenie na lewej kostce, panel B). Ponieważ owrzodzenia i obecność zmian na kończynach nie były zgodne z przewlekłym zanokcica, uzyskano rozmaz skóry. Badanie optyczne wymazu po barwieniu May-Grünwald-Giemsa ujawniło formy amastigotyczne pasożyta leiszmanii, a pacjent otrzymał diagnozę skórnej leiszmaniozy. Ponieważ pacjent miał wiele zmian, był leczony domięśniowym antymonianem megluminowym. Leczenie przerywano 7 dni później z powodu efektów ubocznych trzustki, przy poziomach lipazy do 3 razy większych niż wartość normalna. Pacjentka straciła kontakt z chorym, nie wracała już dłużej. Poza tym zdrowy, 63-letni mę żczyzna z obszarów wiejskich w środkowej Tunezji miał 1-miesięczną historię wrzodziejącej zanokcica, z nieprawdziwą zmianą u podstawy prawego kciuka (Panel A). W innym przypadku był bezobjawowy i zgłaszał brak bólu, ale badanie fizykalne ujawniło siedem skorupowatych, owrzodzonych zmian skórnych na kończynach (w tym uszkodzenie na lewej kostce, panel B). Ponieważ owrzodzenia i obecność zmian na kończynach nie były zgodne z przewlekłym zanokcica, uzyskano rozmaz skóry. Badanie optyczne wymazu po barwieniu May-Grünwald-Giemsa ujawniło formy amastigotyczne pasożyta leiszmanii, a pacjent otrzymał diagnozę skórnej leiszmaniozy. Ponieważ pacjent miał wiele zmian, był leczony domięśniowym antymonianem megluminowym. Leczenie przerywano 7 dni później z powodu efektów ubocznych trzustki, przy poziomach lipazy do 3 razy większych niż wartość normalna. Pacjentka straciła kontakt z chorym, nie wracała już dłużej.

Hend Chaabane, MD
Hamida Turki, MD
Hedi Chaker Hospital, Sfax, Tunezja
chaaban. com