Pneumatoza zoladka

4-miesięczna dziewczynka miała słabe jadła i wymiotowała. W wieku miesiąca była krótko hospitalizowana z powodu wymiotów, ale była w stanie jeść do tygodnia przed przybyciem do szpitala. Wyglądała dobrze, a jej brzuch był miękki, ale rozdęty. Badania laboratoryjne wykazały hipochloremiczną zasadowicę metaboliczną, a radiogramy wykazały pneumatozę żołądka. Sonda nosowo-żołądkowa została umieszczona i rozpoczęto podawanie dożylne płynów. Radiografia górnego odcinka przewodu żołądkowo-jelitowego z kontrastem ujawniła, że środek kontrastowy przechodzi do jelita cienkiego; kolejne zdjęcia wykazały rozdzielczość pneumatozy i podwójny pęcherzyk , co sugeruje niedrożność dwunastnicy (panel C). Niedrożność dwunastnicy spowodowana przez sieć dwunastniczą została zidentyfikowana śródoperacyjnie i wykonano dwuodenododenostomię, co spowodowało ustąpienie objawów. Pneumatoza żołądka jest rzadka i prawdopodobnie wynika z r ozerwania błony śluzowej spowodowanego niedokrwieniem lub infekcją, która pozwala gazowi przeniknąć do ściany żołądka. U noworodków, pneumatoza żołądka jest związana z martwiczym zapaleniem jelit, ale zwiększone ciśnienie wewnątrzżołądkowe spowodowane ciężką niedrożnością wywołaną blokadą dwunastnicy, zwężeniem odźwiernika lub laktobezoarem może również wywołać pneumatozę żołądka. 4-miesięczna dziewczynka miała słabe karmienie i nieuczciwe wymioty. W wieku miesiąca została krótko hospitalizowana z powodu wymiotów, ale była w stanie karmić do tygodnia przed prezentacją. Wyglądała dobrze, a jej brzuch był miękki, ale rozdęty. Badania laboratoryjne wykazały hipochloremiczną zasadowicę metaboliczną, a radiogramy wykazały pneumatozę żołądka (panele A i B, strzałki). Sonda nosowo-żołądkowa została umieszczona i rozpoczęto podawanie dożylne płynów. Radiografia górnego odcinka przewodu żołądkowo-jelitowego z kon trastem ujawniła, że środek kontrastowy przechodzi do jelita cienkiego; kolejne zdjęcia wykazały rozdzielczość pneumatozy i podwójną bańkę , która sugerowała niedrożność dwunastnicy (panel C). Niedrożność dwunastnicy spowodowana przez sieć dwunastniczą została zidentyfikowana śródoperacyjnie i wykonano dwuodenododenostomię, co spowodowało ustąpienie objawów. Pneumatoza żołądka jest rzadka i prawdopodobnie wynika z rozerwania błony śluzowej spowodowanego niedokrwieniem lub infekcją, która pozwala gazowi przeniknąć do ściany żołądka. U noworodków, pneumatoza żołądka jest związana z martwiczym zapaleniem jelit, ale zwiększone ciśnienie wewnątrzżołądkowe spowodowane ciężką niedrożnością wywołaną blokadą dwunastnicy, zwężeniem odźwiernika lub laktobezoarem może również wywołać pneumatozę żołądka.

[więcej w: kto może być dawcą szpiku, zgorzel wargi, poradnia psychologiczna kraków ]

Powiązane tematy z artykułem: kto może być dawcą szpiku poradnia psychologiczna kraków zgorzel wargi