Fototoksyczne zapalenie skóry

28-letnia kobieta miała na twarzy duże obszary rumienia z towarzyszącym pieczeniem. Obszary te rozwinęły się na skórze odsłoniętej przez słońce, wyraźnie rzucając się w obszar liniowy na nosie i dużej części jej czoła, oraz obszary, które były pokryte odpowiednio okularami i włosami. Objawy pojawiły się w ciągu kilku godzin po profesjonalnym masażu twarzy i późniejszym nasłonecznieniu w miejscu pracy w nowo zaprojektowanym szklanym biurowcu. Uważano, że cyprysy i geranium, które były używane na twarz, są odpowiedzialne za zmiany, ponieważ uważne kwestionowanie nie ujawniło żadnego innego prawdopodobnego kontaktu z substancjami fototoksycznymi. Fototoksyczne zapalenie skóry jest zapalną, wywołaną fotochemicznie reakcją skórną wywołaną równoczesną ekspozycją na słońce i substancje fotouczulające (furokoumariny są jedną z takich grup), które zwiększają reaktywność skóry na promieniowanie ultrafioletowe. Nie ma to wp ływu na obszary chronione przed promieniowaniem ultrafioletowym. Zazwyczaj ostre zmiany słoneczne są obecne z rumieniem, obrzękiem, a czasami pęcherzykami lub pęcherzykami. Uszkodzenia tego pacjenta leczono miejscowo 0,1% kremem metyloprednizolonowym. W połączeniu ze skrupulatną ochroną przed słońcem, leczenie doprowadziło do całkowitej rozdzielczości w ciągu 10 dni. 28-letnia kobieta miała na twarzy duże obszary rumienia z towarzyszącym pieczeniem. Obszary te rozwinęły się na skórze odsłoniętej przez słońce, wyraźnie rzucając się w obszar liniowy na nosie i dużej części jej czoła, obszary, które były pokryte odpowiednio okularami i włosami (panele A i B). Objawy pojawiły się w ciągu kilku godzin po profesjonalnym masażu twarzy i późniejszym nasłonecznieniu w miejscu pracy w nowo zaprojektowanym szklanym biurowcu. Uważano, że cyprysy i geranium, które były używane na twarz, są odpowiedzialne za zmiany, ponieważ uważne kwestionowan ie nie ujawniło żadnego innego prawdopodobnego kontaktu z substancjami fototoksycznymi. Fototoksyczne zapalenie skóry jest zapalną, wywołaną fotochemicznie reakcją skórną wywołaną równoczesną ekspozycją na słońce i substancje fotouczulające (furokoumariny są jedną z takich grup), które zwiększają reaktywność skóry na promieniowanie ultrafioletowe. Nie ma to wpływu na obszary chronione przed promieniowaniem ultrafioletowym. Zazwyczaj ostre zmiany słoneczne są obecne z rumieniem, obrzękiem, a czasami pęcherzykami lub pęcherzykami. Uszkodzenia tego pacjenta leczono miejscowo 0,1% kremem metyloprednizolonowym. W połączeniu ze skrupulatną ochroną przed słońcem, leczenie doprowadziło do całkowitej rozdzielczości w ciągu 10 dni.

Alexander Zink, MD, MPH
Johannes Ring, MD
Technische Universität München, Monachium, Niemcy
tum.de